خط الراس قله لشگرک به سیالان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 4 تیر 1399 ساعت 22:48
بخش: کوهنوردی -

پیمایش خط الراس قله لشگرک به سیالان(خط الراس کلوان-نرگس)

مقدمه:

خط الراس کلوان به نرگس ها یکی از خط الراس های بکر البرز غربی هست که مدت ها در فکرم بود اما جور نمی شد تا اینکه حدود یک ماه قبل با ماشین از منطقه سه هزار شهسوار تا الموت رو رفته بودم دوباره این مسیر زیبا رو دیدم دیگه نمی شد ازش دل کند. حدود ده روز قبل به حسین زنگ زدم و اعلام برنامه کردم که از گردون کوه تا سیالان رو پیمایش کنیم شروع پیمایش از ونداربن به حصارچال...

حسین پیشنهاد رو زیباتر ارائه داد: پیمایش از دلیر و صعود به قلل نقره نپار و لشگرک و در ادامه خط الراس...و چه پیشنهاد قشنگی😉😍

مسیر کوهپیمایی در دلیر تا قله لشگرک زیبایی منحصربفردی دارد جایی که هر طرف ان یک عمر زندگی و کار و تلاش در خودش دارد از حضور مردان و زنان در روزگاران کهن تا حال، ادمهایی که به سخت کوشی در منطقه معروف بوده اند چه در گرمای سوزان تابستان و چه در سرمای سوز دار زمستان همراه با برفهای تلنبار شده...سرزمینی که با حدود چهل کیلومتر کوه که از سه طرف آن را احاطه کرده اند خط مرزی استان البرز و مازندران در جنوب و جنوب شرق، شمال و شمال غرب و غرب ان شهرستان کلاردشت و شرق آن روستای کهن الیت و جاده چالوس... ۱۸ قله حدود ۴۰۰۰ متر و بالاتر در خود جای داده است

مختصات دلیر یک صرفا یک محل نیست یک جغرافیای کوچک از دنیای بزرگتریست که حداقل بعد چهارم رو اینجا براحتی می توان درک کرد

شرح برنامه:

روز اول(99.03.28)

شروع پیمایش 9:15 صبح اتمام پیمایش 20:50 غروب

با ماشین خط دلیر راهی محل شدیم صبحانه ی کامل در رستوران للاپل خوردیم و ساعت ۹:۱۵ حرکت کردیم. مسیر پاکوب از کنار رودخانه عبور می کند گوسفندسرای چاری توقف کوتاهی می کنیم و در ادامه از خراب همورک و چشمه ی ان ابی می نوشیم گوسفند سرای همورک مشغول دوشیدن دام بودند و تعارف چایی، ما رو به داخل سرا کشاند تا یاداور زمستون پر برف این منطقه شود. بسمت تنگ سره رفتیم از اینجا به بعد از روی یخچال به سمت بالا حرکت کردیم مسیرمون کوتاه و راحت تر تا روی خط الراس می شد زیر یخچال رودخونه پر ابی می گذره که با بهمن های زمستون کاملا پر شده بود  به ارامی گام بر می داشتیم در سمت شمالی ما منطقه خاکینگ و سمت جنوبی سرای لشگرک قرار داره و انتهای این دره به گردنه دوچاک وصل می شود که دقیقا سر دو راهی دره دوچاک به سمت چپ متمایل شدیم تا یال متتهی به قله نقره نپار رو بالا بریم یال پرشیب که با هر گامی ارتفاع می گیریم و چشم انداز منطقه بیشتر دیده می شد.

قله نقره نپار و لشگرک (عکس از هزار سنگک)

لشگرک از پل چاری

سرای همورک خرداد99

سرای همورک بهمن 98

گردنه دوچاک از تنگ سِره

دلیر و قلل زرین کوه و سه کنج
دامنه قله نقره نِپار

از راست: قلل دال زور(لشگرک کوچیک)، لشگرک بند، خرس چر، سیولِز، وَرزاکول، زرین کوه و سه کنج
و دشت های لشگرک قَلت، لشگرک سرچال، اَلونِه سَر

قله نُقره نِپار، ارتفاع 4010 متر

دامنه شمال شرقی قله لشگرک

قله لشگرک- ارتفاع 4250 منر

منطقه ی تخت سلیمان-علم کوه

لشگرک

قله نقره نپار بصورت دیده بان و برج مانند می باشد که فرسایش زیادی دارد، منطقه ی تخت سلیمان و دلیر از اینجا کاملا دیده می شود، در ادامه به سمت قله لشگرک حرکت می کنیم ضلع شمال شرق در ابتدا با شن اسکی و خاک سفت هست و انتهای ان دست به سنگ با فرسایش زیاد که با احتیاط از ان عبور می کنیم. بعد صعود قله همچنان باید باید ادامه می دادیم تا به جانپناه گردونکوه برسیم، تا گردنه هزارچم ارتفاع کم می کنیم و از انجا تا قله گردونکوه جنوبی و جانپناه صعود می کنیم ساعت ۲۰:۵۰ به جانپاه می رسیم روز اول بالاخره تمام می شود و وارد جانپناه می شویم.

ما در این برنامه بدون چادر و کیسه خواب اومده بودیم تنها با کیسه بیواک باید سر می کردیم و امشب رو شاید بهترین شب برای خودمون تداعی کرده بودیم شب های دیگر شاید سردتر باشد، برف داخل جانپناه رو کمی جمع کردیم دو تا زیر انداز پهن کردیم دقیقا به اندازه عرض و طول ما جا بود برنج و مرغ رو گرم کردیم و بعدش خوابیدیم بخاطر جای تنگ بصورت هوشیار خوابیدیم در واقع خواب راحت نداشتیم.

روز دوم:(99.03.29)

پیمایش 5:00 صبح الی 18 غروب

ساعت ۵:۱۵ به سمت قله اصلی گردون کوه که شمالی ان محسوب می شود حرکت کردیم خورشید هنوز طلوع نکرده به قله رسیدیم به سمت پایین و گردنه میش چال ارتفاع کم می کنیم، ازگردنه میش چال تا شیربشم حسین قبلا رفته بود ولی خودم تا نرگس ها برایم تازگی داشت که لذت پیمایش رو بیشتر می کرد.

گردنه میش چال محل گذر طالقان به سه هزار از گذشتگان دور بوده و هست که در حال حاضر مسیر پراچان به ابگرم سه هزار یکی از برنامه های کوهپیمایی که هر ساله تیم های مختلف ان را اجرا می کنند. دره ابگرم از سمت شمال و شمال شرق خط الراس هفت خوان ها و لنگری احاطه شده و سمت جنوب و غرب خط الراس کلوان و نرگس ها و سمت شرق خط الراس خرسان و مناره تا گردون کوه.

قله سیالان از دوردست مشخص بود و ما قدم به قدم بهش نزدیک تر می شدیم قله میش چالها و بام رو صعود کردیم طبق اطلاعات موجود کلوان ها چند قله باید باشند شاخک شرقی کلوان به زیبایی کلوان جنوبی رو به شرقی وصل می کند سمت شمال ان دیواره با دهلیز های زیبا که پر برف بود. کلوان شرقی و چند قله فرعی را صعود و فرود می کنیم خط بده بستان قشنگی دارد هر لحظه ارتفاع کم و زیاد می شود که شاخصه خط الراس ها همین تغییر ارتفاع هست که به زیبایی این نوع برنامه افزوده می شود.

قله کلوان رو صعود می کنیم با یک گردنه به قله نزارکوه وصل می شود بلندترین قله این خط الراس قله کلوان هست در واقع از گردنه میش چال تا کاروانسرای پیچ بن خط الراس کلوان به نرگس ها...

قله گردون کوه هر چی به سمت غرب حرکت می کردیم باهامون بود و انگار دور نمی شدیم ازش 😃

جانپناه ایران دوچرخ-گردون کوه 4350

چشم انداز شیربشم و نرگس ها

دامنه شیربشم

قله شیربشم 3840 متر- و بهم ریختگی خاکین

بعد ریزشی هایی که سه ساعت اذیتمون کرد!از شیربشم که تو تصویر مشخصه تا اینجا...

خط از این نزارکوه تا سیالان ارتفاع زیر ۴۰۰۰ هزار می شود اما بهم ریختگی این قسمت خط بیشتر از جاهای دیگه بود و از این حیث حایز اهمیت بالایی می باشد.با چند قله فرعی به ابتدای گردنه شیربشم می رسیم گردنه ی که با موقعیت جالب در منطقه مرز سه استان رو مشخص می کند کشیدگی گردنه شمالی جنوبی هست که مرز استان قزوین منطقه الموت شرقی و استان البرز منطقه طالقان می باشد و کشیدگی خط الراس شرقی غربی مرز بین استان مازندران در این نقطه می باشد. از این قسمت خط به بعد مرز مازندران و قزوین گام بر می داریم و روستای پایین دست سمت جنوب و جنوب غرب ما روستای اواتر که بدون راه و برق و امکانات و بنظر خیلی بکر می رسد.

قله شیر بشم با بهم ریختگی زیبایی جلوی ما قد علم کرده بود ما در پی یافتن مسیری بی خطر برای صعود بودیم از سمت جنوب شرق قدم به قدم مسیری برای صعود پیدا کردیم و انگار کار سختمان داشت تموم و قله صعود می شد و یک منطقه بکر و دست نخورده جلوی ما سبز شد پیش بینی این قسمت با این حجم بهم ریختگی رو نداشتیم از قله ارتفاع کم کردیم به یک گردنه رسیدیم و یک مجموعه ی از چند دیواره و دهلیزهای پرشیب به سمت دره ی جنوبی پیش رویمان بود با نگاه راهی در این قسمت دیده نمی شد یکی از دهلیزها رو پایین رفتیم جای پای کل و بزها دیده می شد به بن بست خوردیم چشمه زیبایی پای دیواره دیدیم ابی خوردیم کاملا منطقه رو سنگ به سنگ بررسی کردیم از این قسمت راه نمی داد از یک دهلیز بالا رفتیم یک دیواره ی ریزشی رو دور زدیم بازم جلوی ما دیواره ی ریزشی دیگری بود با معمایی که راهش کجاست کل و بز از کجا رد میشه!خسته شدیم از بالا و پایین رفتن دهلیزهایی که شن اسکی و ریزشی بودند از سمت جنوب و جنوب غرب کلا منصرف شدیم راهی نمی داد به سمت شمال و شمال شرق متمایل شدیم حتی به فکر اینکه کلا بندازیم تو دره ابگرم و کلا بیخیال ادامه دادن خط بشیم هم افتادیم که چرا راه نمیده کاش می شد کار فنی روش کرد خطر ریزش شدیدی داشت دست به سنگ نمی شد و ما هم با خستگی زیاد ریسک نخواستیم کنیم کمی از پای دیواره گام به گام دهلیز به دهلیز جلو رفتیم و بررسی کردیم بالاخره یه دهلیز به پشت و بالای قله راه می داد بالای این بهم ریختگی یک چمن زیبا و صاف داشت انگار نه انگار تو دامنه های شرقی و جنوبی چه خبر هست بهرحال کمی میوه و تنلقات خوردیم جانی گرفتیم حسین گفت شب تو یکی از این دشت ها بخوابیم گفتم تا جایی که روز داریم ادامه بدیم بسمت نرگس شاید فردا غروب برنامه رو تموم کنیم صد متر ادامه دادیم دوباره خوردیم به یک بهم ریختگی دیگه حوصله نداشتم گفتم حسین پرچم بالا همین جا بمونیم من پیاز خوردم😆😆یک سنگ چین در دشت بود وسایل گذاشتیم و از زمانی که تا تاریکی داشتیم استفاده کردیم حسین از پایین دست ابی اورد و رفت خوابید و من دنبال انتن موبایل گشتم چند تماس گرفتم، هفت خوان روبروی من به زیبایی در غروب افتاب دیده می شدند کمی نشستم و رفتم چرتی در هتل سه ستاره مون زدم😄 بیدار شدیم دیگه تاریک شده بود ماکارونی خوردیم و خوابیدیم امشب  جامون تنگ نبود راحت تر خوابیدیم هرچند گه گداری ببدار می شدیم ستاره ها چشمکی می زدند و بازم چشامون گرم می شد و ادامه خواب و بیداری ها...

روز سوم:(99.03.30)

پیمایش 6:00 صبح الی 13 ظهر

صبح ساعت شش صبح حرکت ادامه دادیم پای قله شاه نشین 3645 متر کوله ها رو گذاشتیم و قله رو صعود کردیم سمت جنوبی قله با دهلیزهای زیبا به روستای اواتر می رسید و سمت غربی قله هم دیواره و ریزشی بود مسیر دیروز غروب ما دیده می شد واقعا اون دهلیزها راهی به بالا نمی داد خیلی ریزشی و خطر ناک بودند.

کوله ها رو برداشتیم به سمت خوان اخر خط، قله نرگس راهی شدیم دو دریاچه ی فصلی زیبا در کنار برف مانده از زمستان لباس ها را کم کردیم. زیبایی منطقه چه در شمال و چه در جنوب بی حد بود دلمون به رفتن نبود باید تو این دشتها بیشتر ماند و لذت برد اما الان باید می رفتیم شاید روزی و سالی دگر برگردیم...

سمت شرق و جنوبی نرگس دیواره س و ما از زیر دیواره جنوبی خودمون رو به روی یال غربی قله رساندیم کوله ها رو ابتدای سنگ ها گذاشتیم و به سمت قله حرکت کردیم لای سنگها با احتیاط بالا رفتیم و ساعت ۸:۳۰ قله رو صعود کردیم چشم انداز غربی علم کوه و قلل منطقه به زیبایی دیده می شود قله نرگس روی خط الراس سه قله محسوب می شودکه این قله اصلی با شماره یک محسوب می شود به سمت غرب حرکت می کنیم از یک قسمت بهم ریخته با احتیاط پایین میایم به گردنه زیر نرگس دوم می رسیم نرگس دو رو صعود می کنیم و در ادامه کمی ارتفاع کم می کنیم نرگس سوم سمت شرقی قله دیواره با چند دهلیز زیبا هست از داخل یک دهلیز به ارامی بالا می رویم و سنگ به سنگ ارتفاع می گیرم اخرین نرگس هم صعود می کنیم این قله تابلویی دارد که اطلاعات ارتفاعی قله اشتباه بود بهرحال از اینجا تا سیالان انگار کار خاصی نداشتیم به امید اینکه تا امروز برنامه تمام می شود به سمت کاروانسرا پیچ بن می رفتیم چقدر مشتاق دیدن اشنا و یا کوهنورد در کاروانسرا رو داشتیم شاید میوه مخصوصا هنداوانه نصیبمون بشه و با این رویا خودمون رو به کاروانسرا رسوندیم اما خبری خاصی نبود و کسی تحویلمون نگرفت تا اینکه حسین به یک ماشین که از الموت راهی سه هزار بودند رو انداخت پفک و چیپس روی باربند ماشین چشمک می زد و محترمانه درخواست کرد و اونا هم زحمت کشیدند و دادند اما هیچی هندوانه نمی شد چشام در اومد ینفر یه تعارف خشک خالی کنه که نشد😭

چرت کوتاهی زدیم و به سمت قله سفیدرنگ که گچ کوه هم نامیده میشه حرکت کردیم از داخل راه ماشین رو ادامه دادیم به قسمتی از خط رسیدیم که یک خط به سمت شمال و یکی به سمت غرب انشعاب داشت.

پای این خط الراس چند سرا دیده می شد یهو چشممون به دریاچه کوچکی خورد تصمیم گرفتیم که به سمت دریاچه و سراها راهی بشیم از اینجا تا سیالان راه زیادی داشتیم و امروز در هر صورت نمی تونستیم برنامه رو جمع و جور کنیم به امید اینکه سراها تحویلمون می گیرند و شب در کنارشون می مونیم به سمت دریاچه رفتیم دریاچه زیبا با چشم انداز سیالان رسیدیم بعد سه روز پاهای خودمون رو به اب زدیم و به ارامی و قدم به قدم وارد جای عمیق تر شدیم تا زیر گردن وارد اب سرد شدیم که کنارش چکه چکه اب برف میریخت چه لذتی داشت تمام خستگی این چند روز از بین رفته بود در کنار اب افتاب زیبایی گرفتیم و لباسها رو پوشیدیم و ادامه دادیم زیر دریاچه منطقه پرشیبی بود مجبور شدیم دامنه ی کوه رو دور بزنیم تا به سراها برسیم از راه مالرو و پرشیب پایین رفتیم به سرا رسیدیم با سلام علیک گرم از صاحب سرا امار پنیر گرفتیم اما سنگ روی یخمون کرد جواب سلام رو هم نداد و به سردی گفت نه یهو تمام خیالات ما پنبه شد و ضد حال بدی خوردیم، به مسیر ادامه دادیم جلوتر امام زاده ی دیده می شد شب رو اونجا اتراق کردیم.

کوه گچی در ضلع جنوبی این منطقه قرار داشت چشمه های زیادی از ان جاری بود اما حیف اب بخاطر گچ شور و استفاده خوراکی نداشت.از دامداری که تعدادی گوسفند همراهش بود درخواست ماست و پنیر داشتیم اما این بنده خدا تنها اینجا حضور داشت کمی ماست در تابه خوردیم و به امام زاده برگشتیم هرچند ابتدا فکر می کردند ما برای زیرخاکی اومدیم که با صحبت و نشون دادن عکس اعتماد رو کسب کردیم و بهش فهماندیم گنج ما کوه و کوهنوردی نه زیر خاک...

قلل شیربشم و بهم ریختگی خاکین

دریاچه با چشم انداز سیالان

روز چهارم:(99.03.31)

پیمایش 6:00 صبح الی 19:30 غروب

ساعت ۶ از سیلی سرا به سمت سیالان حرکت کردیم محل اتراق خانواده و خود گله داران که خانه هایی از جنس سنگ، چوب و خاک ساخته و کاملا همرنگ طبیعت بودند توقف کوتاهی کردیم و از شیب تندی به سمت خط الراس بالا رفتیم مرتع شنگ چال کنار گله داری چند دقیقه ی صحبت کردیم بنده خدا دنبال کارگر برای گله داری می گشت و از ما درخواست داشت تا کسی رو می شناسیم بهش معرفی کنیم! از روی خط روستاهای وناش بالا و پایین دیده می شدند و از اینجا تا سیالان راه کمی نداشتیم اسامی این قسمت تا سیالان طبق گفته های چوپان و اقایی که برای سبزی چینی دیده بودیم جانمایی کردم هرچند مطمینا اسامی دقیق تری باید برای قلل و سنگ و صخره هایش باید باشد اطلاعات این قسمت خیلی محدود و ناقص می باشد.

ارتفاعات سبز دله رو رد کردیم چند قله رو صعود و فرود داشتیم قله ی بنام میش چال رو هم رد کردیم یک ساختمان روبروی ما قرار داشت نمی دونستیم چیه شبیه پناهگاه کوهنوردی بود تا اینکه یک اقایی که برای کندن سبزی های کوهی دیدیم سوال کردیم ظاهرا امام زاده بود😒به راهمان ادامه دادیم قله ی که روی ان پهن و صاف بود بنام سبزنو را صعود کردیم و جلویمان چند قله فرعی با دامنه های صخره ی قرار داشت بده بستانهای مسیر تا سیالان تمامی نداشت ابتدا گردنه ی که سنگهای طلایی زیبا و بهم ریخته ی داشت رد شدیم که زیر سنگهای بزرگ جای مناسب برای شب مانی هم بود،تماسی با سجاد سعدی پور مدیریت مجموعه ی سیاه کمان داشتیم تا اینجا بی خبر بود و از شنیدن حضور ما در منطقه و پیمایش این مسیر خیلی خوشحال شده بود💐 بعد از صخره های سیاه عبور کردیم و بالاخره به ابتدای قله سیالان و شن اسکی جنوبی قله رسیدیم انگار داشت تمام می شد یالی که از سمت شرق قله از روستای خانیان و خط الراس بِلِس کوه به سیالان معروف بود هم جلوتر ما مشخص بود این مسیر رو حدود هفت سال پیش اومده بود که با احتساب این صعود از چهار مسیر مختلف سیالان رو صعود کرده بودیم.

ساعت ۲:۴۵ بعدازظهر شنبه قله سیالان رو صعود کردیم و چند عکس گرفتیم نکته جالب صعود جا گذاشتن بنر گروه حافظان زمین روی قله بود که فقط میشه سکوت کرد...!

کرامپون و کلنگ بعد چهار روز برای برگشت سیالان به کمکمون اومد از یخچال شمالی به سمت پایین حرکت کردیم که خیلی به زمان پایین اومدمون کمک کرد. بعد از عبور از وینی و ابتدای مسیر پاکوب چشمه گورخانی کرامپون ها در اوردیم و با سرعت حرکت می کردیم تو راه گردن به سجاد زنگ زدیم و زحمت هماهنگی ماشین از روستای اسل محله تا شهسوار رو کشید.

شیب راه گردن و کفی دریاسر تا شیب انتهای مسیر تا روستای اسل محله واقعا خستگی رو چند برابر کرده بود دو ساعت اخر مسیر دیگه حسابی کف پاهامون رو خسته کرده بود تو روستا کمی استراحت کردیم و از مغازه تنقلات تهیه کردیم و پوریا بحری زحمت جابجایی تا شهسوار رو کشید و از انجا با گرفتن اژانس به چالوس اومدیم.

دامنه جنوبی سیالان

نفرات برنامه:

حسین نوشین، محسن سام دلیری

پ.ن:

_ پیمایش مسیر در خرداد ماه و اوایل تیر بهترین زمان می باشد.

_کل زمان پیمایش روزانه(صبح تا غروب) این برنامه با کل استراحت ۴۵ ساعت

در این برنامه چادر و کیسه خواب برای مدیریت در وزن حذف شده بود و با کیسه بیواک رفتیم.

_غذای مصرف شده برای چهار روز خانگی بود بجز یک عدد کالباس و یک کنسرو لوبیا مصرف شد، دو وعده ماکارونی،دو وعده برنج با مرغ، یک وعده کوکو سیب زمینی

_ اب رو خط الراس تقریبا وجود ندارد بجز چند نقطه که از اب جاری از برفچال ها استفاده کردیم و یک جا هم برف اب کردیم